Friday, November 5, 2010

eczema

Eczema seperti yang kadang-kala disebut, sensitiviti kulit warisan yang boleh dengan mudah terengsa oleh banyak faktor termasuk stres, air, beberapa makanan, kerengsaan seperti sabun dan bahan kimia, reaksi alergi, kucing, jangkitan dan berbagai faktor lain 
Individu yang menghadapi sakit kulit ini mempunyai sejarah keluarga alergi, asma, eksim, dan deman panas. Ada pesakit bersisik, serpih dan kekeringan adakalanya tampak mengerikan, ada juga jenis eczema tidak sakit atau gatal dan tidak menimbulkan ketidakselesaan pada bayi. Sebahagian besar kes eksim bayi akan hilang hanya dalam beberapa bulan.


 >>>>Ini adalah maklumat carian melalui google. Tinta juga mengalami alahan eczema ini. Tetapi bukanlah dikalangan yang teruk. Eczema Tinta hanyalah seperti bekas luka atau parut. Tinta dapat penyakit selepas menjadi Pelatih PLKN. Jika Tinta dalam keadaan stress parut tadi akan terasa gatal. Penyakit ini bukanlah bahaya, tetapi hanya akan menampakkan kulit kita tidak sihat. Alhmdulillah, kulit Tinta tidak terjejas dengan eczema ini.

(p/s:petua untuk menghilangkan eczema ialah jangan stress dan sentiasa berfikiran +tive.(^_^) )

No comments: